OD PIĘKNEGO CZYTANIA DO WYCHOWANIA
Innowacja pedagogiczna „OD PIĘKNEGO CZYTANIA DO WYCHOWANIA”
W tym roku szkolnym nasza biblioteka realizuje innowację pedagogiczną „Od pięknego czytania do wychowania”.
Osoba odpowiedzialna za innowację: Monika Pasieczna – nauczyciel bibliotekarz.
Główne cele innowacji pedagogicznej „Od pięknego czytania do wychowania” skupiają się na rozbudzeniu w dziecku postawy czytelniczej, rozwijaniu wyobraźni, poszerzeniu wiedzy o świecie i uwrażliwieniu na piękno literatury dziecięcej; wspomaganiu wszechstronnego i harmonijnego rozwoju.
W dzisiejszych czasach czytanie książek staje się coraz mniej popularną formą spędzania wolnego czasu. Dzieci chętniej korzystają z komputera, telefonu czy telewizji. Brak systematycznego kontaktu z książką powoduje u dzieci kłopoty z odbiorem tekstu. Obserwujemy problemy z czytaniem ze zrozumieniem, z uważnym słuchaniem tekstu i umiejętnością budowania krótkich i dłuższych wypowiedzi, a przede wszystkim z systematycznym czytaniem książek. Zajęcia w ramach innowacji pedagogicznej stawiają książkę w centrum uwagi dziecka. Częste czytanie dzieciom i przez dzieci na głos, podnosi poziom wypowiedzi ustnych i pisemnych, pozwala na lepsze rozumienie tekstów oraz poleceń, poprawia koncentrację uwagi. Częste czytanie rozwija skłonność do refleksji i krytycznego myślenia, rozwija umiejętność myślenia przyczynowo – skutkowego, daje umiejętność rozwiązywania własnych problemów emocjonalnych poprzez analizę problemów bohaterów literackich. Wspólne czytanie poprawia wzajemne relacje między uczniami, przyczynia się do powstawania bliskich relacji i więzi emocjonalnych między czytającymi a słuchaczami, daje większą otwartość na nowe sytuacje. Powoduje również wzrost czytelnictwa, wyrobienie nawyku i gustu czytelniczego oraz podnosi rangę książki.
Sposób realizacji innowacji:
Uczniowie klasy V będą czytać na głos książki z dziecięcej literatury pięknej, dzieciom z oddziału przedszkolnego i zerowego. Uczniowie wystąpią w roli lektorów, co z pewnością zobowiąże ich do starannego wyboru lektury i odpowiedniego przygotowania czytelniczej prezentacji. Przed prezentacją książki uzasadnią swój wybór poprzez krótką wypowiedź. Korzystać będą z zasobów biblioteki szkolnej lub domowej.
Pierwsze prezentacje bajek „Brzydkie kaczątko” oraz „Księżniczka na ziarnku grochu” bardzo spodobały się małym odbiorcom i z niecierpliwością czekają na kolejne.