POZNAJ POLSKĘ – KLASY V, VI, VII i VIII
Pod koniec listopada uczniowie klasy: piątej, szóstej, siódmej i ósmej uczestniczyli w wycieczce do Warszawy. Wyjazd odbył się w ramach Przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pn. „Poznaj Polskę”.
Wyjechaliśmy wcześnie rano i szczęśliwie dotarliśmy do stolicy. Nasze zwiedzanie rozpoczęliśmy od wizyty w Muzeum Ewolucji PAN, mieszczące się w Pałacu Kultury i Nauki. Spacerując podziwialiśmy Ogród Saski, Narodową Galerię Sztuki Zachęta, Grób Nieznanego Żołnierza, Pomnik Ofiar Katastrofy Smoleńskiej, Teatr Narodowy i Operę Narodową.
Kolejnym ciekawym punktem naszej wycieczki była lekcja edukacyjna w Muzeum Niepodległości. Dowiedzieliśmy się tam wielu ciekawych rzeczy związanych z odzyskaniem przez nasz kraj niepodległości, poznaliśmy bliżej postać jednego z „Ojców Niepodległości”- Ignacego Jana Paderewskiego.
Ostatnim punktem pierwszego dnia wycieczki był POLIN Muzeum Historii Żydów Polskich. Udaliśmy się tam w podróż przez wieki, idąc trasą wyznaczoną przez osiem tematycznych galerii. Fascynującą historię przybliżały zabytkowe przedmioty, malowidła, instalacje interaktywne, rekonstrukcje, makiety, projekcje wideo.
Obejrzeliśmy również znajdujący się przed Muzeum Pomnik Bohaterów Getta, przed którym w 1970 roku w historycznym geście ukląkł kanclerz RFN Willi Brandt. Wydarzenie to uznano za symboliczne przeprosiny Niemiec za zbrodnie Holocaustu.
Kolejny dzień rozpoczęliśmy zwiedzaniem Starego Miasta, obejrzeliśmy najważniejsze zabytki i zapoznaliśmy się z bogatą historią miasta.
Dużą atrakcją, na którą czekali nasi uczniowie, było zwiedzanie Zamku Królewskiego, dawnej siedziby władców Polski. Ogromny zachwyt wzbudziły królewskie apartamenty, Sala Tronowa, oryginalne obrazy Rembrandta, płótna Bernarda Bellotta oraz Sala Senatorska, w której w 1791 roku uchwalono Konstytucję 3 Maja – pierwszą w Europie i drugą na świecie.
Udaliśmy się również do Muzeum Narodowego, którego zbiory liczą około 830 tysięcy dzieł sztuki polskiej i światowej, od antyku do współczesności. Obejmują malarstwo, rzeźbę, rysunki oraz ryciny, fotografie, numizmaty, a także przedmioty sztuki użytkowej i wzornictwo. Naszym uczniom zapadła w pamięć szczególnie Galeria Sztuki Starożytnej, w której znajduje się się około 1900 zabytków starożytnych cywilizacji Egiptu, Bliskiego Wschodu, Grecji i Rzymu. Wystawa ukazuje więzi łączące starożytne kultury. Do najciekawszych obiektów należą m.in: sarkofag i kartonaż kapłana Hor Dżehuti z mumią nieznanej kobiety, niemal 10-metrowej długości papirus z Księgą Umarłych, rytualne ślepe wrota z mastaby egipskiego urzędnika imieniem Izi, mumiowy portret chłopca pochodzący najpewniej z oazy Fajum (Egipt) i pochodząca z Iranu złota maska (protoma) w kształcie głowy byka.
Punktem kulminacyjnym drugiego dnia wycieczki była wizyta w Centrum Nauki Kopernik, gdzie nasi uczniowie obserwowali, doświadczali, zadawali pytania i poszukiwali odpowiedzi.
Ostatniego, trzeciego dnia wycieczki udaliśmy się pod Pomnik Polegli-Niepokonani znajdujący się na Cmentarzu Powstańców Warszawy.
Niespodzianką dla naszych uczniów było odwiedzenie wrotkarni, w której wszyscy dali się porwać wspaniałej atmosferze zabawy.
Ostatnim punktem naszej trzydniowej wycieczki był pożegnalny spacer po przepięknym Starym Mieście, podczas którego nie mogło zabraknąć czasu wolnego na zakup pamiątek ze stolicy.
Na wycieczkę pojechaliśmy z PTTK Zamość, a troskliwą opieką otaczała nas pilotka wycieczki, pani Magda.
Monika Pasieczna