Innowacja pedagogiczna ,,PSZCZÓŁEK’’ „Z darami natury świat nie jest ponury
Innowacja pedagogiczna ,, PSZCZÓŁEK’’
„Z darami natury świat nie jest ponury
W roku szkolnym 2023/2024 ,, Pszczółki” będą realizowały innowację pedagogiczna pt. „Z darami natury świat nie jest ponury” . Została napisana ona w oparciu o Ogólnopolski Projekt Edukacyjny stworzony przez nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej Adriannę Kamińską i Monikę Rucińską.
Innowacja zakłada, iż przedszkolaki poszerzą świadomość ekologiczną, rozbudzą wrażliwość na piękno przyrody i nauczą się wykorzystywać dary natury w codziennym życiu jako pomoce naukowe lub zabawki.
Ma ona zapewnić wysoką, jakość kształcenia z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów. Głównym jej celem jest kształtowanie postaw proekologicznych, pobudzanie kreatywności dzieci i nauczycieli oraz rozbudzanie wrażliwości na piękno przyrody.
Cele szczegółowe to :
· kształtowanie postaw i nawyków korzystnych dla środowiska naturalnego,
· racjonalne wykorzystywanie zasobów przyrody oraz utylizacji odpadów,
· stworzenie sytuacji do bezpośredniego obcowania z przyrodą,
· poznawanie rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowa-nie, odkrywanie,
· wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie,
· kształtowanie właściwego stosunku do otaczającej przyrody,
· dostrzeganie zależności pomiędzy stanem naturalnego środowiska a zdrowiem czło-wieka.
Od września 2023roku do maja 2024, przedszkolaki będą wykonywały wybrane przez nauczycieli zadania tj.:
1.Łuki i strzały”- wykonanie łuku i strzał, ćwiczenia rzutów do celu.
2.„Ptasie gniazda”- wykonanie budki lęgowej dla ptaków.
3.„Gałązkowe rzeźby”- tworzenie rzeźby z gałęzi.
4. „Pułapka na owady”- obserwowanie owadów.
5. „Co w trawie piszczy?”- zajęcia przyrodnicze w plenerze.
6. „Muszelkowe mozaiki”- obrazki z muszelek. „Jesienne mobile”- wykorzystanie jesiennych znalezisk do stworzenia mobili
7. „Zimowe podchody”- zabawy tropiące.
8. „Zrób ludzika z patyka”- wykorzystanie patyków, traw, włóczki, bibuły do zwijania lalek.
9. Jak być eko?”- interpretacja dowolna (wiersz, piosenka, warsztaty).
10. „W słoiku zamknięte”- przetwory owocowe lub warzywne.
11. „Magiczny dywan”- wykorzystanie liści do zabaw sensorycznych.
12. „Piękno z natury”- naturalne dekoracje do sali.
13. „Gazetowe love”- zabawy muzyczno-ruchowe z wykorzystaniem gazet.
W ramach ewaluacji wdrożonej innowacji prowadzona będzie obserwacja pracy dzieci. Pozwoli ona ocenić stopień realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski i podjąć decyzję o ewentualnym kontynuowaniu innowacji w kolejnym roku szkolnym.
Nauczyciele grupy ,, Pszczółki”
Katarzyna Nowosad , Barbar Gelmuda